Rekonstrukce v letech 1946–1959

Na konci druhé světové války společnost Bosch ztratila své mezinárodní lokality podruhé. Velká část jejích výrobních závodů byla v troskách. Následující dvě desetiletí byla věnována rekonstrukci, ale zároveň také budování nových obchodních směrů.

S ručními vozíky a lopatami — rekonstrukce ve společnosti Bosch
V roce 1945 bylo spojeneckými bombami zničeno více než 50 procent výrobních závodů společnosti Bosch v Německu. Klíčová úloha společnosti Bosch jakožto dodavatele vojenských vozidel z ní udělala strategický cíl. Nyní bylo nutné odklízet, stavět a vytvářet pracovní úkoly pro zaměstnance.
Zapalovací svíčky a hrnce — přežívání poválečného období
Aby bylo možné znovu zaměstnat bývalé zaměstnance a platit jim mzdy, společnost Bosch rozjela v ruinách svých továren výrobu hrnců z plechových přileb, ručních vozíků a deštníků. Zaměstnanci mohli tyto věci buď používat sami, anebo je vyměnit za jiné nezbytnosti. Prvním trochu složitějším výrobkem byly zapalovací svíčky — pro vojenská vozidla spojenců.
Vykonavatel závěti Roberta Bosche a předseda správní rady
Robert Bosch zemřel v roce 1942. Vykonavatelé závěti po roce 1945 zrekonstruovali firmu podle jeho přání, vyjádřených v poslední vůli. Cílem bylo nejen vytvářet zisk, ale také směřovat jeho část na charitativní účely. Hans Walz, potomek zakladatele, stál v čele společnosti do roku 1963.
Protimonopolní tažení — strach, že všechno bude ztraceno
Ambice národních socialistů, pokud šlo o globální moc, mohly být dosažitelné pouze s podporou mocných společností. Proto se spojenci snažili velké německé korporace, včetně společnosti Bosch, rozdělit. Společnost však rostla organicky, což znamenalo, že její jednotlivé části nebyly samy o sobě životaschopné. Nakonec společnost Bosch zůstala téměř nedotčená, ale musela dát své patenty k dispozici všem konkurentům.

„Vyrobeno všude po světě“ — nové cesty k mezinárodní společnosti
Než Hitler uchvátil moc, více než 50 procent prodeje společnosti Bosch pocházelo z mezinárodního obchodu. Po roce 1945 to ale byla téměř nula a zahraniční majetek společnosti byl vyvlastněn. Díky dobrým vztahům s dlouholetými partnery, a vzhledem k rychle rostoucím trhům v zemích jako Brazílie a Indie, bylo postupně nastartováno budování globální sítě. Trvalo ale až do roku 1960, než mezinárodní prodej opět překročil 20 procent.
Elegance a dokonalost — spotřební zboží
Počátkem padesátých let společnost Bosch uvedla na trh výrobky, které odrážely německý a evropský hospodářský zázrak a byly schopny uspokojit nároky spotřebitelů, neboť těžké poválečné časy se chýlily ke konci. K příkladům patří kuchyňské spotřebiče a elektrické vrtačky pro kutily. Klíčové opory produktového portfolia, například autorádia, se prodávala v miliónech.
Kuchyňské spotřebiče Bosch

Začátek nové éry v kuchyních
Při uvádění na trh byly u kuchyňského robotu Bosch zdůrazňovány dvě klíčové věci. Tento model byl nazván „Neuzeit“ („nová doba“) a byl ohlašován jako „pomocník venkovské ženy“. Zákazníkům žijícím ve městě byla slíbena nová éra špičkových domácích spotŕebičů, které usnadní práci v domácnosti.
Oslovit venkovské domácnosti bylo mnohem jednodušší, toto zařízení bylo schopno zpracovávat velké množství potravin. Jedním z důvodů bylo, že převládaly velké domácnosti s velkým počtem dětí, dalším byla nutnost rychle zpracovat sklizeň ovoce a zeleniny, aby bylo možné je zachovat pro pozdější použití — například zmrazením částí plodin nebo přípravou džemů a konzerv.
„Neuzeit“ bylo víceúčelové zařízení, určené ke krájení, hnětení těsta, strouhání, lisování a dokonce i ke škrábání brambor.
Fotografie: Prodejní scénář pro kuchyňský robot v prodejní kanceláři ve Stuttgartu (1962)
Návrat starých favoritů — vstřikování benzínu v automobilech

Tato technologie, používaná v mnoha výrobcích značky Bosch, pochází ještě z předválečné éry. Podstoupila však řadu inovací, aby byla, a i do budoucna zůstala, konkurenceschopná. Vstřikování benzínu, systém, který byl ve společnosti Bosch vyvinut pro letecké motory, se objevil jako inovace v automobilech na počátku 50. let, ale trvalo dalších deset let, než byl přijat jako standard.
Sada Bosch Combi

Výkonné nářadí pro domácnost
Mánie domácího kutilství představovala pro společnost Bosch lukrativní byznys. Sada elektrického nářadí „Bosch Combi“, která přišla na trh v roce 1952, měla celou škálu různých využití, podle toho, jaký nástavec jste zvolili — vrtačka, šroubovák, bruska nebo dokonce i nůžky na živý plot. Tato nabídka vytvořila v Evropě zcela nový obchodní segment v oblasti, za kterou stála zatím převážně mužská kupní síla — „udělej si sám“, což se odehrávalo hlavně ve sklepech a garážích.
Kompletní sada se standardní sadou nástavců se prodávala v kufříku nebo v dřevěné skříňce, určené pro montáž na stěnu. Společnost Bosch vyvinula ještě druhou klíčovou řadu elektrického nářadí, která doplňuje sortiment profesionálního elektrického nářadí o vybavení pro stavební práce, včetně příklepových vrtaček.
Fotografie: Sada „Bosch Combi“ pro domácí kutily — v praktickém kufříku (1952)
Elektronika — obchodní oblast s výsledky
Společnost Bosch začala vyvíjet elektronické komponenty v polovině 50. let. První z nich byla tzv. varioda, která se začala vyrábět v roce 1958. Následovaly tranzistory, a potom od roku 1970 i integrované obvody. Skeptici byli kritičtí, ale zastánci, kteří se podíleli na vývoji, byli naopak přímo nadšení, a tak byla zaseta první semínka v oblasti elektroniky, která je nyní pro společnost Bosch hlavní oblastí zájmu.