Nová společnost v letech 1960–1989
Šedesátá až osmdesátá léta minulého století byla ve znamení transformace společnosti Bosch, která se stala diverzifikovanou skupinou se samostatně řízenými divizemi, globální společností a lídrem na trhu v elektronice pro automobily.
Nová struktura — formování divizí
V obodobí let 1950 až 1960 se počet pracovníků společnosti Bosch zvýšil z 15 000 na 70 000. Centralizovaná struktura středně velkého podniku už nestačila, a tak se v 60. letech jednotlivé obchodní oblasti postupně osamostatnily. První byla divize Elektrické nářadí. Během této doby ekonomického rozmachu a plné zaměstnanosti společnost Bosch uskutečnila akvizice v ostatních oblastech a tisíce pracovníků se rekvalifikovaly na výrobu elektrických a elektronických systémů pro automobily.
Od hydrauliky až po balení
I když automobilový průmysl na západoevropském trhu, pro společnost Bosch v té době nejdůležitějším, prosperoval, bylo potřeba klást důraz na diverzifikaci i v dalších oblastech. Během 50. let minulého století společnost Bosch vstoupila do oborů mobilní hydraulické systémy, lékařská elektronika a radiotechnika. V roce 1963 koupila firmu specializovanou na balicí stroje a dále rozšířila své aktivity díky dalším akvizicím. Vznikla divize Obalová technika.
Odkaz zakladatele — Nadace Roberta Bosche
Výzkum, vývoj a akvizice — se silou inovace
V roce 1968 společnost Bosch umístila své nové výzkumné a vývojové zdroje do nového výzkumného centra. Toto společné úsilí bylo zapotřebí k tomu, aby mohly vyklíčit nápady, které společnost Bosch později proměnila v inovativní výrobky, které jí přinesly konkurenční výhodu. Od poloviny 60. let se firemní výzkumné instituce zaměřovaly také na speciální projekty, jako jsou integrované obvody.
Jetronic
Elektronika přebírá iniciativu
V roce 1959 společnost Bosch začala vyvíjet elektronicky řízený systém vstřikování benzínu. Jetronic byl první systém svého druhu na světě. Do hromadné výroby šel roku 1967. Byl poprvé použit ve verzích Volkswagenu 1600 LE a TLE určených pro americký trh. Díky systému Jetronic mohl automobil VW 1600 splnit srovnatelně přísné environmentální předpisy, které platily v Kalifornii, USA.
Fotografie: Deska elektronické řidicí jednotky Jetronic pro vstřikování benzínu v elektronické laboratoři v Technickém centru v Schwieberdingenu nedaleko Stuttgartu (1970)
Polovodiče a komputerizované auto — elektronika ve společnosti Bosch
Odhodlání výzkumných pracovníků a manažerů udělat z elektroniky základní pilíř aktivit společnosti začalo nést první ovoce v sedmdesátých letech, a toto původně neprobádané území formuje úspěch celé společnosti až dodnes. Skvělým příkladem je protiblokovací systém (ABS), který byl uveden na trh v roce 1978, a společnost Bosch se díky své odbornosti v oboru digitální elektroniky stala v automobilovém průmyslu technickým standardem.
Globální myšlení — nový začátek v USA a Asii
Ve Spojených státech, největší světové ekonomice, trvalo až do roku 1983, než společnost Bosch získala plná práva k opětovnému používání své vlastní značky. Toto společnosti uvolnilo cestu ke znovuobnovení svého dřívějšího obchodního úspěchu. V Asii se společnost Bosch etablovala trochu jiným způsobem. Vyráběla zboží vysoké kvality, například fotografickou techniku a video techniku, v nákladově výhodnějších zemích, jako je například Malajsie. Na klíčových trzích vybudovala také podniky se společnou majetkovou účastí, například v Japonsku. Společnost Bosch tam začala vyrábět elektronické vstřikovací systémy pro benzínové motory v roce 1973 a brzdové systémy ABS v roce 1984.
Snímač lambda
Citliví čichači
V roce 1969 specialisté ve společnosti Bosch začali vyvíjet snímač pro měření emisí výfukových plynů, který se po počátečních problémech, které trvaly téměř deset let, úspěšně prosadil. V dnešní době si spalovací motory šetrné k životnímu prostředí bez snímače lambda, který se začal vyrábět v roce 1976, už ani nedovedeme představit. Tato inovace společnosti Bosch byla předpokladem pro úpravu výfukových plynů pomocí třícestných katalyzátorů. Snímač lambda měří obsah kyslíku ve výfukových plynech před katalyzátorem. Tuto hodnotu, která neustále kolísá podle toho, jak se za jízdy mění situace, používá elektronické řízení vstřikovacího systému pro úpravu složení směsi benzín-vzduch. Vysoká přesnost tohoto systému zaručuje úplné spalování, které katalyzátoru umožňuje optimálně vyčistit výfukové plyny. Takto je možné snížit škodlivé emise až o 90 procent.
Fotografie: Testování funkce prototypů snímače lambda v Technickém středisku ve Schwieberdingenu (1975)
Telekomunikace — nové zaměření
Na začátku osmdesátých let se společnost Bosch vrhla do oboru telekomunikací, zahájila výrobu technologií pro vesmírné družice a mobilní telefony a implementovala veřejné i soukromé telekomunikační sítě. Po dvou úspěšných desetiletích v tomto sektoru, který generoval až 25 procent prodeje, nepříznivý vývoj vedl společnost Bosch k tomu, aby se z několika oblastí stáhla. Zůstala ale divize Zabezpečovací systémy, která je úspěšná i dnes.