Globalizace od roku 1990
Železná opona spadla, Asie poskytla nové trhy a software otevřel společnosti Bosch nové příležitosti. Poslední tři desetiletí přinesla rapidní ekonomickou změnu, které se firma musela postavit čelem.
Rozpad Varšavské smlouvy a otevření Východní Evropy
Pád železné opony také předznamenal novou éru společnosti Bosch. V období do roku 1994 vznikly dceřiné společnosti ve 13 zemích bývalého evropského bloku. Výrobní závody Bosch byly otevřeny v Jihlavě a Českých Budějovicích v České republice, Vratislavi v Polsku, Miškovci a Hatvanu v Maďarsku a ve městech Engels a Samara v Ruské federaci. Podíl prodejů generovaných mimo území Německa vzrostl z 51 procent v roce 1990 na přibližně 72 procent v roce 2000.
Využívání příležitostí — nové perspektivy v Asii
V Indii, Japonsku a zemích jihovýchodní Asie byla společnost Bosch buď přítomna už delší dobu, anebo usilovně získávala pozice na rozvíjejících se trzích. Největší strategický zájem ale směřoval k postupnému otevírání se čínského trhu. Před rokem 1994 přítomnost společnosti Bosch v Číně existovala pouze formou licencí a obchodního zastoupení v Pekingu, které bylo otevřeno v roce 1989. Poté se společnost Bosch začala postupně etablovat na tomto trhu také jako regionální výrobce.
Mikromechanické snímače
Mini-monitorovací zařízení
Bosch vyvinul mikromechanické senzory pro použití v automobilech během 90. let. Senzory fungují jako smyslové orgány pro měření zrychlení, rotace, tlaku a zvuku. Předávají informace elektronickým řídicím jednotkám a dávají jim například vědět, kdy přesně nafouknout airbag při nehodě. V roce 2005 začal Bosch vyrábět také senzory pro spotřební elektroniku, jako jsou chytré telefony nebo herní konzole. Nejmenší MEMS mají šířku pouhých 1,5 milimetru. Výzkumný tým společnosti Bosch vynalezl proces „plazmového leptání“ pro výrobu těchto miniaturních dílů. Bosch vyrobil od roku 1995 kolem 15 miliard MEMS a nyní je lídrem na trhu, každý den vyrábí přibližně 4 miliony kusů.
Fotografie: Roztoč na mikromechanickém senzoru (MEMS) k označení měřítka (1995).
Od ESP až k ACC — užší zaměření na inovace
ESP, elektronický stabilizační systém, byl uveden na trh v roce 1995 a byl to technický milník. Tento systém brání tomu, aby se vozidla dostala do smyku. V témže roce společnost Bosch představila svůj navigační systém TravelPilot s naváděním a hlasovým výstupem. V roce 1997 vysokotlaký injekční systém common-rail snížil spotřebu paliva u dieselových motorů, a totéž následovalo u benzínových motorů díky technologii přímého vstřikování benzínu DI Motronic v roce 2000, zatímco asistenční systémy, jako například adaptivní tempomat ACC a noční vidění, zlepšily bezpečnost.
Společnost podstupuje změnu — nové oblasti aktivit
Po prodeji divize telekomunikací v roce 2001 společnost Bosch získala cennou akvizici — specialistu na průmyslovou techniku Mannesmann Rexroth. Důsledkem bylo významné posílení sekce průmyslové techniky, a tato změna značně přispěla i k rovnováze ve struktuře společnosti. Ze zbylé části bývalé divize telekomunikací vznikla divize Zabezpečovací systémy. V roce 2003 společnost Bosch rozšířila svou divizi termotechniky akvizicí firmy Buderus AG. Společnost Bosch se rozloučila s některými dalšími novými oblastmi, jako je například oblast solární energie, která byla zřízena v roce 2008.
Chytré šroubování, chlazení, řízení a jízda na kole
Díky elektrickému šroubováku IXO, který se překvapivě rychle stal nejlépe prodávaným nářadím po celém světě, si v roce 2003 společnost Bosch zřídila nové pole působnosti v oblasti malých, lehkých zařízení s lithium-iontovými bateriemi. Objevily se také celé úplně nové oblasti, například v roce 2011 elektrokola. Zároveň společnost Bosch rozšiřovala také své tradiční aktivity, například vykoupením bývalých společných podniků ZF Lenksysteme a Bosch und Siemens Hausgeräte – čímž byly položeny základy pro budoucí scénaře, jako například propojené spotřebiče pro domácnost a auta bez řidiče.
Automatizované řízení
Jako mávnutím kouzelného proutku
Automatizované řízení se již neomezuje pouze na sci-fi. Bosch tuto technologii zkoumá, vyvíjí a testuje v laboratořích, na německé dálniční síti a kalifornských dálnicích. Společnost Bosch uvedla na trh dálkový radar již v roce 2000. Systém nové generace byl poté v kolonách schopen automaticky zabrzdit automobil až do zastavení a následně jej znovu rozjet. S dalším vývojem senzorové technologie a softwaru bude možné krok za krokem automaticky jezdit po dálnicích a dlouhodobě i v městském provozu.
Foto: Testovací vozidlo pro automatizovanou jízdu s otočnou 360stupňovou vysokorychlostní kamerou (2015)
Nové oblasti: Internet věcí a umělá inteligence
Internet věcí a služeb otvírá společnosti Bosch mnoho nových oblastí působení. Vedle tradičních výrobků toto zahrnuje také software, nové modely online obchodování a ochranu dat. Společnost si v dlouhodobém horizontu stanovila cíl tyto čtyři oblasti zkombinovat. Patří sem vlastně všechno, od automatizovaného řízení auta přes chytré domácnosti až po autonomní komunikaci mezi stroji v továrně.