Truck Yeah!
Jak Christian Appel rozjíždí tahač na palivové články
Inženýr společnosti Bosch Christian Appel a startupová společnost Nikola Motor Company vyvíjejí první 40tunový nákladní automobil na světě s pohonnou jednotkou na palivové články. Je to obrovská příležitost – a možný začátek nové éry nákladní dopravy.
Doladění v Arizoně
Horký vzduch se tetelí nad asfaltem testovací dráhy na okraji přírodního parku Phoenix Sonoran Preserve Nature v Arizoně. Christian Appel krátce zvedne baseballovou čepici, aby si setřel pot z čela. Dívá se směrem k obzoru, kde jsou vidět obrysy sněhobílého tahače. Lidé kolem něj krouží, šroubují, kalibrují a vyměňují si nejnovější informace. Pak Appel řekne do vysílačky: „Najeďte s tahačem ještě jednou na trať.“ Stejný postup, dnes již popáté. Jde o doladění. Brzy bude vše perfektní: ovládání, palivový článek i řízení. Představení se blíží.
Přijede kamion
32letý Němec nyní žije necelý rok ve Phoenixu v USA. Appel byl spolu s dalšími kolegy společnosti Bosch pověřen, aby společně s firmou Nikola Motor Company vytvořil palivové články jako technologii budoucnosti, masově použitelné pro tahače. „Pohonná jednotka s palivovými články je pro tahače lehčí a prostorově úspornější než srovnatelný bateriový pohon,“ vysvětluje inženýr.
Chytrý obchodní model: tahač se bude pronajímat s určitým počtem kilometrů včetně paliva v ceně. Za tímto účelem startupová společnost staví čerpací stanice, které vyrábí vodík s využitím obnovitelných zdrojů energie a skladují ho. Potřebná elektřina je odebírána tehdy, když je levná. To umožňuje hospodárné a zároveň udržitelné používání tahačů s palivovými články.
Mise: přijít se světovou novinkou
Jako hlavní zákaznický inženýr je Appel zodpovědný za technickou koordinaci komponentů Bosch v tahači s názvem Nikola Two. Těchto komponentů je zdemnoho: elektromotory pro elektrickou hnací nápravu, řízení pohonného ústrojí a důležité komponenty pro vodíkový palivový článek pocházejí od firmy Bosch. Nový kamerový systém Mirror Camera firmy Bosch navíc nahrazuje vnější zpětná zrcátka tahače a díky systému Bosch Perfectly Keyless již nebude muset řidič v budoucnu hledat klíč od svého kamionu.
Největší výzvou pro Appela je nepřeberné množství různorodých výzev, které tento projekt přináší„Neupravujeme zde pouze vozidlo, které by již bylo na trhu. Společně vymýšlíme tahač od nuly. Pomáháme startupové společnosti realizovat její vizi,“ říká Appel.Vysvětluje, jak se to vyplatí i firmě Bosch: „Získáme náskok v oblasti pohonné techniky, která by mohla znamenat revoluci v nákladní dopravě. “
Tým pro všechny případy
Jako inženýr nevyvíjí Appel pouze komponenty nákladních vozidel. „Nejdříve jde o propojení. Mluvím se zákazníkem a poté požadavky předám těm správným kolegům ve společnosti Bosch,“ vysvětluje. Přitom čerpá z celosvětové sítě. S vývojem tohoto tahače pomáhalo více než 200 zaměstnanců ze šesti divizí. „Bez ohledu na to, zda se jedná o automatizaci, propojení nebo elektrifikaci - na vše máme ty správné odborníky. Jen málo společností toto může nabídnout,“ říká Appel. Inspiruje ho především týmový duch: „Naše spolupráce na projektu je fantastická. Tady každý dělá maximum pro to, abychom na silnici dostali jedinečný tahač. Je to skvělý pocit.“
Pět faktů o práci na kamionu Nikola Two
Čas na dobití baterie
O deset dní později je hotovo. Nikola Two bude představen veřejnosti na „Public Demo Day“ ve Scottsdale. Nával je velký, odborný tisk slaví. Další mise pro kmotra tahače je uvedení Nikola Two do sériové výroby. Zahájení výroby je plánováno na rok 2022. Každý rok bude vyrobeno přibližně 35 000 tahačů. Ale nyní je čas na zaslouženou pauzu.
„Hned za naším domem začíná skvělá turistická cesta pouští. Túry s mým synem jsou pro mě perfektní relax,“ říká Appel. Slunce pomalu mizí za arizonskými pouštními horami a baterie se nabíjí - jak u Christiana Appela, tak i u Nikola Two.
Christian Appel
hlavní zákaznický inženýr, Bosch Engineering.
Po vystudování matematiky začal před sedmi lety pracovat pro společnost Bosch. Momentálně žije ve Phoenixu v Arizoně a tuto fázi života si užívá naplno. Při své práci pro společnost Nikola Motor Company zažívá kulturu startupů v té nejčistší podobě. Zkušenosti z tohoto projektu potom převede i do světa firmy Bosch. Na čas strávený v Americe bude mít navíc spoustu nezapomenutelných vzpomínek: „Potápěli jsme se s mantami při nočním ponoru u Havaje. Byl to opravdu nezapomenutelný zážitek, který mě dokonce inspiroval k tomu nechat si udělat tetování!“